Jag har en bärbaris från HP, en dator alltså. Jag har haft den i drygt ett halvår. När jag fick den var det ucko med en piltangent, och och duktig som man är så lämnade jag in datorn. ”Du skall icke pilla innan garantin går ut” – lyder som bekant det elfte budet.

Nå, tangentbordet jag nu fick var skräp – totalt skräp! Tangenterna sitter sitter knappt fast, liksom flyter. Så, jag gick till datorbutiken och sa: Eh, det här är skräp. De säger att HP inte villl skicka nåt mer tangentbord utan de vill ha in hela datorn. Visst, säger jag och låter skicka in datorn. Två veckor senare kommer den tillbaka.

Hur känns det? undrar man i butiken när jag fingrar på det. Bättre än den förra skiten, men inte bra, säger jag. Men jag behöver datorn så jag tar med den hem.

Väl hemma upptäcker jag att det visst inte är så lätt att skriva med det trots allt, att det jag känns i butiken som vist kvalitet visar sig ha varit eufori över att få se datorn igen. Mao, det är samma skräp nu.

Och vad säger då HP? Att de inte tillverkar det gamla tangentbordet längre. De jävlarna. Nå, jag vet att det står i garantin nånstans att de ska lämna ut likvärdiga ersättningsvaror om nåt brakar – men ett tangentbord som inte går att skriva med då det låter högt och känns förjävligt (vilket inte orginalet gjorde), är det verkligen en ersättning?

