Vi i gruppen TRASA (acapellagudarna från Skövde) har en en trogen skara lyssnare på vår podcast. Snittet ligger på 29 individuella nedladdningar per episod men det har nu med sommaren minskat till hälften. Vår podcast går ut på att bjuda på inspelat ”gigprat” och musiksnuttar från våra gig och rep samt att vara underhållande i största allmänhet.

Men nu är det sommar och vi har inga rejälare gig förrän i augusti, vilket innebär att vi tappar halva podcasten så att säga. Som vi dessutom, genom att folk flyttar från sina datorer samt ligger och steker sig i den svenska sommaren, tappar hälften av våra lyssnare, vad gör vi? Ska vi kanske göra ett uppehåll i poddandet? Samla inspiration tills gigen drar igång och fler folk lyssnar igen?

Svar: NEJ! För femton lyssnare är femton lyssnare. Hade vi gjort det här för pengarnas skull (ha ha ha, pengar i svensk poddning), om vi varit en kommersiell enhet, då skulle vi så klart också lagt oss i solen och blekfetstekt oss till dess lyssnarna flockades igen. Men vi gör detta enbart för vår skull, för vårt höga nöjes skull, och det innebär att varenda lyssnare vi har är så underbart mycket värd för oss. (Om nån lyssnare läser detta: vi älskar er. Till och med taxichaffisen.)

Men inom teve och radio gör de populära serierna uppehåll. Varför ha bra material om man inte har maximalt antal lyssnare? Teve kan jag till viss del förstå, för om sommaren är det ut och stila i badbyxa och bikini som gäller för svenskar. Men radio? Personligen har jag mer tid att lyssna på radio om sommaren. Som till exempel när jag ligger ute vid myggiga Simsjön i Skövde i mina urblekta rosa badbrallor.

Till saken: jag saknar Spanarna, tycker att det vore det ultimata programmet att ackompanjera mina blekrosa brallor och vita bringa. Så varför gör Spanarna uppehåll över sommaren och inte TRASAs acapellashow?

1) P1 tror inte att Spanarna är ett program som folk vill lyssna på under sommaren. (Lägga ut det som podcast enbart?)

2) P1 räknar med färre lyssnare under sommaren och väljer därför att inte sända ett så populärt program som Spanarna.

3) Spanarna är inte ett populärt program och därför sänder man det inte på sommaren när så många lyssnar på radio.

4) Det kostar pengar att sända radio och man vill inte offra de pengarna på ett program som… men det är knappast möjligt, för Spanarna kan inte kosta mer än småslantar att spela in.

5) Man kan inte ha ett program igång för länge i taget, för då tröttnar lyssnare och programledare på det. (Okej, jag kan väl gå med på det då. Men inspiration kommer genom att man tar i! Så, in med nytt blod under sommaren och stånka vidare bara, era slöhäckar. Och Storm orkar allt, han är en viking.)

6) Ingvar Storm har sparat ihop till långledigt.

Vad jag försöker säga är väl att om de nu nödvändigtsvis ska ha säsonger på Spanarna, lägg då sändningarn under sommaren när jag vill lyssna på det. Tack för mig.

