Flash. Behöver jag säga mer? Var och varenda sajt har flash i sig. Vilket är förståeligt för man vill ju göra sig vacker. Men till vilket pris?

Det finns användningsområden för flash. Man kan ha en liten gubbe som lyfter på hatten när man besöker en sajt, man kan ha en musik- eller videospelare. Helt okej med mig, det är jättesmidigt. Men det är sällan det är så lyckligt. Flash missbrukas vilt, av de som ger en en stor indexsida med enbart flash (jag går aldrig in på en sån sajt) och av de som använder den till reklam. Reklam som rör sg, som hoppar och blinkar medan jag försöker läsa nåt i mitten? NEJ! Det är förolämpande att använda såna tilltag. Om det finns en text i mittspalten och det är tänkt att jag ska läsa den, då vill jag få en chans att göra det också! För fan!

Lite rörigt kanske det blev, men det ÄR rörigt med flash. Och nu ska jag tala om varför flash inte längre funkar, ens till den lille gubben som lyfter på hatten: flashblock.

Som go och glad firefoxanvändare använder jag givetvis flashblock och jag är inte ensam. Med flashblock blir man av med mängder av den blinkande reklamen: Halleluja! Men man blockerar också gubben som lyfter på hatten och musikspelaren. Man kan klicka på på den flash man vill se och pang den funkar. Men sajter med tomma rutor där det skulle varit en nyttiga musikspelare ser förjävliga ut. Och man måste nu klicka en extra gång för att ens veta OM det är en musikspelare eller kanske mer f-b reklam.

Och det är i den verkligheten som webdesigners (vilket vi alla är till mans förtiden, så sluta inte läsa härna) måste inse att de lever. Folk använder flashblock för att reklamen stör för mycket, vilket innebär att flash är kört för nyttiga ändamål.

Man kunde förstås sluta med blinkande, rörliga objekt på sina sajter; men det lär inte hända. Folk är som kattungar och blinkande reklam funkar. Folk blir förbannade på reklamen som blinkar, men den funkar. Helvetes jävla reptilhjärnor vi har.

