De som laddar ned/arkiverar filmer behöver jävligt stora förråd. Förstås. De som redigerar film behöver jävligt stora förråd. Förstås.

Jag redigerar ljud. Jag har behövt gå över 1 terabyte i lagring. Livet är fan ta mig snett. Då ska väl sägas att jag har hårddiskbackup på varenda liten fil då. Men i alla fall.

Och med 1.3 terabyte i hårddiskutrymme behöver jag ändå ha mer. Jag ska säga som det är, det kommer aldrig sluta. Jag kommer att sitta i ett rum som en gång var rymligt ihop med hårddiskar som tränger in mig till mitt lilla livsutrymme just vid bildskärmen.

Varför inte bränna ned skiten då? För att DVDskivor tar sån plats. Och för att det är just skivor. Skivor försvinner. Johodå, det gör de visst. Så snart man tappar respekten för DVDs, precis som man tappat respekten för CDs (de lagrar ju så lite) så börjar de att magiskt förflytta sig genom ens lägenhet och ut ur ens liv. Nä, tacka vet jag hårddiskar. De är rejäla och jag respekterar dem.

Om nu bara priset kunde gå ned på stora hårddiskar så man kunde slippa köpa fler externa hårddisklådor och istället kunna byta ut sina mindre diskar mot några 500, 750 eller 1000 gigs. Ah, 1000 gigs… drägel…

320 gig är den magiska prispunkten nu, verkar det som, dvs är billigast per gig. Så högre kan jag inte gå. Jag har också en ohelig regel om att aldrig köpa en hårddisk som kostar över tusen spänn. Så jag väntar spänt på att första 400-gigaren ska krypa ned under 1000:-. Innan jul lär det hända. Kunde man drömma om en 500-gigare också? Tomten, snälla?

Andra bloggar om: , , , , ,

