Har ni skrivit manus nån gång? Ett kreativt manus, ett som ska roa folk på scen? Det består av olika delar, många av dem som publiken inte har en aning om, många som skådisarna inte har en aning om. Många som jag inte har en aning om.

Det handlar om att hela tiden akta sig för att tycka att man har bra idéer. Hela tiden ändras förutsättningarna för handling och karaktärer när du planerar/skriver, å du måste måste måste snabbt som attan hoppa på den bättre idén. Jag tror att det är min egentliga styrka när det kommer till skrivande, jag kan slänga undan en hel bok när jag ser att det finns nåt bättre bakom kröken.

Jobbigt förstås att hela tiden inte kunna lita på att det man skrivit kommer att vara vid nästa genomtänk. Men det ÄR JOBBIGT ATT SKRIVA MANUS. Åtminstone då, om det ska bli bra.

I det här fallet så gäller det spexmanus till nästa års skövdespex. Det artar sig men det tar på krafterna. Tur att vi är tre kraftfulla personer som skriver. Ja, inte Simon då, han är ju så ung. Å inte jag då, jag är ju så gammal. Men Suss kan minsann. Hon har ju varit på gym.

