Anders ska köpa en ny laptop, den gamla har dött en långsam, utdragen drunkningsdöd. Nå, den var ju knappt moderiktig längre, så kanske är det bäst med en ny.

Men med Anders och datorköp kommer tjugo skeppslaster ångest. Det finns ju fler än en bärbar. Och de ska ju vara precis såna som jag vill ha. Jag är en ökänd tangentbordsfetischist, och min galla faller fräsande på blanka skärmar.

Min förra laptop, som jag älskade på ett nära och perverst sätt, var en HP företagsdator nc6120. Eller ”professionell” som de också kallade det. Varför? Tja, jag visste inget om laptops då, så Cody Computer här i Skövde fick bestämma det mesta. Och det blev en höjdardator som jag har kelat med sen dess.

Det var dock några år sen. 2009 är det nu. (Helvete vad fort livet löper.) Vad vill då Anders ha ut av en dator anno 2009?

Matt skärm.

Intel.

Kanon tangentbord – fast, thinkpadaktigt.

Inte Vista.

Okej. När vi har sett vad jag vill ha, vad drar vi då för slutsats? Att vi ska bita ihop och vänta på Windows 7 och att modet ska vända så man lättare kan välja bärbara med matta skärmar? Eller ska man dra en sista runda med XP? Eller ska man köpa en … Mac? HA! Nä,  så långt ska vi inte gå.

Ångest var det. Nån som vill sälja sin gamla bärbara? Jag köper.

