Jag är lite svagt sur just nu. Skulle laga gazpacho enligt ett recept från chefen min här hemma. Jag gjorde det i köket på skolan men tyckte inte riktigt att det smakade annat än gurkvatten… Och det var ju chefens recept. Så, jag gav mig då på det igen.

Fan. Nu misslyckades jag rejält, och kan inte säga om det är receptets fel den här gången. Första felet var mer utseendemässigt: gurka med skal på är inte så bra när soppan ska bli dominerande röd… Oups. Men det större felet var att jag trodde att jag kunde leka med chilis. Jalapeño eller annan chili med samma styrka ingick. Ica Maxi (Nazi) hade minsann spansk peppar, röd, grön, gul. De är mildare än jalapeño, men gul spansk peppar är i närheten. Nu var ju detta Nazi så den var ju möglig.

Habanero hade de också, men habanero är inte bara stark. Den är för jävligt stark, och att måtta in hur mycket av en sån man ska ha övergår mitt förstånd. Ni förstår, jag skulle ha en två centimetersbit av jalapeño, och översatte detta i min skalle till sju centimeter av en sida röd spansk peppar. Soppan blev inte äckligt het, alls inte, men den blev lite småhet, och det ska den inte vara. Den ska vara svalkande inget annat.

Så, jag har nu en sagt för stark grönmosig blandning. Inte helt läskande. Å andra sidan blev det vin och sherry över…

Jag skulle lagt upp receptet, men jag har inte frågat bossen om lov till det.

Det är dessutom aningen annorlunda jämfört med de recept som cirkulerar på nätet. Imorgon blir det till att prova ett mer traditionellt sätt att göra den, med bröd, vinäger och olivolja. Det hade jag inte nåt av idag.

Kram

