Och hur ska denna saga sluta? Optikern och jag har en ny teori om mina ögon och varför de är sura jävlar som inte gillar att se så bra. Men säg att åtta års elände tar sitt slut… vad gör jag då?

Ska jag borra ned mig i böckerna igen? Läsa en bok om dagen och skriva färdigt mina egna? Ska jag sitta på SVD’s djuplodande artikelarkiv och läsa om det sammanfallande Rysslan och drömma om att åka till Aralsjön? Ska jag bli sådär ruskigt produktiv igen? Ska jag… och detta är skrämmande… klara av att lämna in den sista uppsatsen i engelska så jag får två kandidatexamina? Ska jag… göra det jag är utbildad till?

Eller ska jag laga mat. Det går i vågor, men krydda för krydda så kämpar jag till mig koll och kontroll på ingredienserna. Men fortfarande går det inte att göra en potatispannkaka ordentligt. Men det vet jag ju varför. Det är troll i dem.

Nu ska jag inte ha upp hoppet, förstås. Det har jag haft förut. Men det vore lite roligt att se igen. Det vore det. Om inte annat skulle jag kunna kolla igenom det jag skriver här – och skriva så mycket mer – och se vad för dumt som jag skrivit. Uj uj uj. Världen får nog se upp om det blir som det blir…

