Få personer gör nån åverkan på världen i ett större perspektiv. De som gör det är hjälpta av media. Det gör inte deras insats mindre värd. Det gör faktiskt vare sig till eller från. Så vi lämnar det stickspåret innan Markus tutar grönt och lägger i en ny väzel.

Såg Änglar och Demoner idag – somnade inte! Jag blev smådeprimerad av den. Det fanns för mycket i den som var sånt jag hade skrivit om jag skrivit manus när jag höll på med det. Det är dessa ledtrådar, dessa halvhistoriska fakta och dessa nödtorftiga intriger man bygger kring dem för att få ihop nåt av ens slit. Jag gillade filmen. ”Fienden” var kanske väl liten till mängden, jag hade gått med ett större sällskap; ja, jag hade nog gått Indiana på det och kört upp Illuminati helt och hållet och verkligen låtit dem vara fienden. Och jag hade definitivt spelat mer på att Langdons tvekan mellan religion och vetenskap. Jag hade också låtit nån brådmogen unge titta på kardinalerna och säga: ”Kärringar. De klär sig som kärringar.”

Och jag vill så brutalt gärna skriva igen. Jag vill ta upp böckerna som är liggande. Jag vill sätta punkt för de tre öppna böckerna, även om en av dem aldrig kan bli nåt för att den är inaktuell. (Jävla datorutveckling…)

Men ögonen har inte förbättrats nog. Jag har svårt bara att skriva detta. Och att läsa vad jag skriver det kan vi bara glömma. Men vad värre är. Om jag ska jobba som kock så vill jag vara bättre än en sletkock. Och för att bli bra så krävs det att jag borrar ned mig i det, inte sitter och småslafsar som jag gör nu. Jag är bra, jag har koll. Men jag har inte KOLL. Så det blir till att välja.

Jag har förresten praktik på gång på ett nytt ställe – Västerhöjdsgymnasiet. Efter det har jag varit på bra olika ställen och kan fundera ut vad jag egentligen vill jobba som. Och jag kan se fördelar med en skola. Regelbundna arbetstider och lediga helger. Helger man kan ta ett annat jobb på, ett roligare? Men kanske är det roligt med elevmat. Återstår att se.

Efter det är det mycket upp till mig om jag vill har mer praktik eller om jag lärt mig tillräckligt för att lura åt mig ett jobb.

Kanske är det luras jag ska öva mig på. Lättare det än att göra bra såser.

