Jag ska minsann iväg och floyda om en liten stund. Och kanske var det det som sket sig idag. På nåt underligt sätt misslyckades jag med kokosflarn. Obegripligt. Det går ju inte. Men jag gjorde det. Alltså måste jag vara otroligt mycket på väg att bli kock. Överlärd, föredrar jag att kalla det.

Annars söker jag jobb nu. Har på mig till slutet av april att hitta ett. Kunskapen har jag, nu är det bara erfarenheten som ska till för att det ska känns lugnt att ta över i ett kök. Men det är nog frågan om en vecka eller två bara, sen borde jag ha ett kök under kontroll. För det har hänt nåt, jag har totalt tröttnat på att kolla på recepten, har istället memorerat dem. Och vips, säkerheten kommer.

… lyckas här bränna fler kokosflarn, och inser möjligen ironin…

Nu är frågan, hur lurar jag folk att anställa mig? På nåt sätt måste jag övertyga anställaren om att bristen på erfarenhet minsann är ett plus och inte en nackdel. Jag ser med friska ögon, är hungrig, bemödar mig mer, kräver lägre lön…? Det sista är såklart en bonus man kan slänga fram. Men inte nån trevlig. Och man blir hatad av övriga kockar på stället.

Så, jag söker de jobb jag kommer över i Skövde och städerna runtomkring. Så, är DU en ägare av en restaurang, har dåligt omdöme/äventyrslusta, så anställ mig. Jag… kan saker. Kan faktiskt mer än de flesta. Och jag gör grymma kokosflarn. (Grymma betyder många saker.)

/Andurs

