Många personer, vad de sagt till mig och vad jag sett och hört på teve och radio, säger att de måste känna kärlek för sina story för att skriva. De behöver ofta också njuta av själva skrivandet.

Huh?

Jag har skrivit tre-fyra böcker. Eller en. Det är svårt att säga om man inte borde gå över texten bara en gång till. Jag har försökt att skriva med kärlek, känna total uppsluppenhet och glädje när jag trycker dit ord och meningar på mina fyndiga karaktärer. Men det har inte blivit bra. Det har blivit en punktvis text, nåt som sällan passat in i en bok. Det jag åstadkommit skulle jag själv inte vilja läsa om det stod i en bok.

Och jag är min bäste läsare. Den ende som bestämmer om nåt är viktigt är jag. Jag är, anser jag, en hysad stilist – när jag är på det humöret – och jag vet att hålla mina miljöbeskrivningar kort. Men jag är inte nåt geni. Så jag måste skriva en text. Och skriva en text. Och skriva en text.

Det tar mig tre veckor attt skriva en bok eller manus. Från första till sista ordet. Resten av tiden innan det är klart putsar jag på karaktärern, gör allt logiskt, gör allt kärleksfullt. Och jag letar efter glädjen i skrivandet under tiden. Den kommer, den går, den kommer inte, den är väck, den är tillbaka. Men jag tror inte att jag skulle klara av att nånsin få samman en hel bok om jag skulle vara glad hela tiden.

Nu när jag skrivit detta känner jag en enorm glädje. För det här är ingen bok, jag behöver inte gå igenom texten. Jag kan göra precis vad jag vill. Och vad jag vill är att inte läsa igenom. Jag vill istället sitta ned och skriva en bok.

Men jag har inga uppslag. Och det är det enda jag behöver känna kärleken till i skrivandet. Uppslagen, idéerna. Jag måste känna att jag har en story, har några karaktärer som har nåt att berätta. Och jag vill inte leta efter uppslagen. Jag vill att de kommer till mig. Av nån anledning är det viktigt för mig. Och mina ögonproblem till trots så vill jag skriva en bok nu. Jag känner att det skulle bli en bra en. Och jag har saknat det. Att vara bra på nåt. Det var ett tag sen.

