Nånstans i Schweiz lär det ska finnas en kanton som går räserbra ekonomiskt. Principen där lär ska vara att man inte får äga mer än en viss summa pengar passivt. Pengarna måste investeras. Köpa en bil? Tjohooo! Investera i vad tusan som helst? Whohoo!

Okej, jag har tittat på Lyxfällan. En go kille som satt på arslet med många saker på gården som stod och förfall. Och minskade i värde. Så de tappade i värde från vad han skulle kunna fått om han sålde dem, OCH, tappade i värde från den synpunkten att de inte var investerade i nåt som slog inflationen.

Och så tittar man på sig själv och sitt eget ekonomiska paradis. Vad har man som står och minskar i värde? Vad har man för pengar undanstoppade som inte ger nåt? Intressant inåtvärtes studering detta. Och jag tittar på saker att sälja på blocket. Jag menar, kan jag få loss pengar för saker jag aldrig använder så är det enbart en bonus. Eller två. För pengar är pengar, och jag har ont om utrymme i förrådet.

… en mental genomgång senare …

Jag är ett ekonomiskt geni, jag har inte nåt vettigt att sälja, äger inte nåt! Whohoo! Vad jag däremot har är en mängd gamla t-shirts och tomma lådor med tillhörande förpackningsmaterial.

Lösa stålars då? Såna som ligger i burkar och skräpar? Tjena, där låg det en del. Då tar vi en resa i en ränta på ränta-uträknare. Fick ut lite äkta pengar efter att ha hällt ned myntskatten i ICA Maxis kapitalförstörare (myntinlösare med 3 % räkning) och fick ut 983:-.  Vi räknar på 25 år och en, faktiskt, låg ränta på en svensk indexfond… 8 %? Det blir den käcka summan på: 5 346 kr efter skatt! Whohoo! En gyllene ålderdom!

Slut rapport.

Jo. Hittade två knivar också… men det är väl ingen som vill betala för såna, även fast de är nya, så vi försöker väl inte sälja dem en gång, va?

Men skulle vi göra det. Och skulle vi få ut ytterligare 983, så skulle vi få 10 691:- efter skatt om 25 år.

Och skulle vi ta bort onödiga utgifter på en tusenlapp i månaden utöver detta, och sätta dem under samma ränta skulle vi nästan kunna le lite, om 25 år: 663491:-.

Och då är den troliga räntan högre än 8 procent…

🙂 Sug på den, alla vänner och kapitalförstörare därute i vinterland!

