Tisdag idag och mycket är iordning. På torsdag åker jag till Oslo för att jobba på en käck restaurang där. Jag har bett om en veckas provjobb och hoppas att jag kommer att trivas. Och att de trivs med mig. Annars sitter jag i skiten hemma i Skövde igen.

Jag slutar på Falköpings kommun nu, efter tre månader i deras resursservice för köken där. Det har varit en intressant upplevelse. Så fruktansvärt mycket är precis som man väntat sig. Många kan inte laga mat. De borde inte få betalt för att vara i kök. Det är hårt sagt, men det är sant.

Andra lagar helt underbar mat, och bryr sig om att göra det.

Men sanningen är, att få personer bryr sig om hur maten smaker eller ser ut. En kock sa följande till mig: ”Nej, vi bryr oss inte om hur det smakar här. Vi ser till att det kommer upp i rätt temperatur.”

Nu till problemet. Det är inte maten. Det är inte den dåliga arbetsmoralen. Det är att de försöker göra om alla ekonomibiträden till kockar. Det är väl jättebra att alla är bra utbildade. MEN! Har kommunen verkligen tänkt till nu? För inte alla vill gå den förbannade utbildningen. De är inte inte intresserade. Och vad värre är, övriga, som har gått kockutbildningar privat tidigare, är heligt förbannade på de som får sin utbildning betald…

Och låt mig säga så här: de som vill lära sig, ordnar det själva. De som inte vill lära sig, jobbar vidare. Låt då för helvete de som inte vill annat jobba vidare.

En annan sak. Plocka en person per kök. Ni är för många, och det är social verksamhet. Lägg istället de pengarna på vettiga råvaror. För den skiten man ”lagar mat” med nu är skamlig.

Det sagt. De flesta jag jobbat med har varit jättehärliga.

 

Tjarå!

 

 

