En blogg utan läsare, det totala friheten att publiceras! Jag njuter. Det har slutligen helt slutat att länkas till den här bloggen och det börjar se lugnt ut på min ekonomiblogg. När man inte skriver är det ett väntat resultat, och efterlängtat.

Att tvinga huvudet mot skrivandet igen är lurigt. Det svänger hitåt och ditåt med vilja och inriktning. Världen är stor och det svårt att hålla sig centrerad på banan. Och svårare än allt, hur fan får man läsare till en blogg om nåt så surt som en kreativ ångest över eget författande? Jag tycker själv att det är ointressant. Nej, inte så; jag tycker själv inte att jag har hittat nån författares blogg som är intressant nog för att jag ska vilja läsa den regelbundet.

Det kan bero på att det flesta bloggar man gräver fram är av personer som är sponsrade av sig själva eller förlag och i stort sett är innehållslösa hemsidor där de försöker sälja sig själva, sina böcker och sin skrivcoachning. Jag skulle också gärna sälja skrivcoachning, men jag misstänker att det egentligen mest är att sno pengar av osäkra personer. Får de nåt ut av det så är allt bra, naturligtvis. Men, man kan ju gissa att det är att hålla vid handen nån som verkligen borde sitta ned och läsa vilken bok som helst om att skriva en bok istället för att betala nån för att sitta vid ens sida och säga samma ord. Det var två sorters bloggar. Den tredje är de som verkligen inte borde försöka en gång. Det är klart de borde, jag skojar! Men, de borde försöka inse att de spelar i en liga som inte heter tio centimeter gärsgård en gång. Hej, jag skriver en bok om ponnys. Mitt nästa steg blir att bli att köpa mig en hästgård för att pengar jag kommer att få in. Jag har skrivit ett kapital än så länge – jag har sagt upp mig från mitt jobb.

Och jag undrar, var är de, finns de, författarnas bloggar som är läsvärda utan att vara alltför kommersiellt sönderbombade eller stylade? Kom gärna med förslag. Fram till dess kan jag bara läsa mig själv på anderswrites.wordpress.com. Inte för att det är bra, men för att jag vet att där finns några väl menande ord till läsaren.

Puss!

 

